Sök:

Sökresultat:

1634 Uppsatser om Skilda ćsikter - Sida 1 av 109

Att vara allsidig och saklig : En intervjustudie om samha?llskunskapsla?rare

Jag har i den ha?r uppsatsen beskrivit hur det ra?der en otydlighet i vad begreppen saklighet och allsidighet inneba?r inom skolans va?rld. Jag har framfo?rt ett intresse fo?r hur samha?llskunskapsla?rare ser pa? begreppen och hur de tolkar dem. Jag har sen presenterat tidigare forskning om la?rares uppfattningar och visat att intervjustudier, fenomenografi och grounded theory a?r vanligt inom denna typ av forskning.

Ett badhus i UmeÄ

Umea? kommun har sedan 1995, med varierande intensitet, planerat fo?r en ny simhall som ska ersa?tta den gamla fra?n 1970. Det nu liggande fo?rslaget har mo?tts med skiftande a?sikter och de ma?nga kritiska handlar om ba?de fo?rslagets placering (mitt i centrala staden pa? en all- deles fo?r tra?ng tomt) och programmets omfattning (fo?r lite). Eftersom jag delar dessa kritiska a?sikter sa? har detta gett mig ett ypperligt tillfa?lle att som mitt examensarbete titta pa? hur jag anser att placeringen, omfattningen och gestaltningen av ett nytt badhus i Umea? ska se ut.Mina huvudsakliga fra?gesta?llningar har varit just placeringen, programmets omfattning samt naturligtvis a?ven gestaltningen av ett badhus fo?r Umea? kommun med sina 110 000 inva?nare.

Google ser dig : En kvalitativ studie av internetanvÀndares medvetenhet och Äsikter om filterbubblor

Studiens syfte a?r att underso?ka internetanva?ndares medvetenhet och a?sikter om filterbubblor pa? so?kmotorn Google. Underso?kningens fra?gesta?llning a?r: Vad har internetanva?ndare fo?r tankar och fo?rha?llningssa?tt till filterbubblor som skapas pa? Google? Studien a?r avgra?nsad till studenter vid Uppsala Universitet. Det a?r en population som kan fo?rmodas vara storkonsumenter av information via so?kmotorer.

Meningsfull sex- och samlevnadsundervisning : En kvalitativ studie om elevers skilda uppfattningar av sex- och samlevnadsundervisningen i Ă„rskurs 7-9

Syftet med studien Àr att bilda kunskap om gymnasieelevers skilda sÀtt att uppfatta tidigare sex-och samlevnadsundervisning och vad som enligt eleverna Àr meningsfullt med sex- och samlevnadsundervisningen i Ärskurs 7-9. Kvalitativa intervjuer har genomförts med nio elever i Ärskurs ett pÄ gymnasiet. Studien Àmnar anvÀnda en fenomenografisk forskningsansats.I resultatet framgÄr fem skilda uppfattningar om sex- och samlevnadsundervisningen. Eleverna uppfattar undervisningen som kommunicerande, trygg och bekvÀm, förberedande och förebyggande, informativ, samt att skolan har en stor roll i sex- och samlevnadsundervisningen. Det identifieras i resultatet Àven fyra skilda uppfattningar om meningsfullt innehÄll för sex- och samlevnadsundervisningen.

Den fysiska miljöns betydelse för barns lek i förskolan

Studiens syfte Àr att fÄ en större förstÄelse för vilken betydelse miljön har för barns lek. Studi-en bygger pÄ observationer frÄn tvÄ avdelningar pÄ tvÄ skilda förskolor. Vad kÀnnetecknar barns lekmiljö pÄ tvÄ skilda förskolor? Vilken lek kommer till uttryck i de skilda miljöerna? Vilka förutsÀttningar ger de skilda miljöerna för barns lek? För att fÄ svar pÄ studiens frÄgor anvÀnds observationer som metod. Studien utgÄr ifrÄn ett fenomenologiskt förhÄllningssÀtt och tar utgÄngspunkt i barns livsvÀrld.

Hur kommunicerar vi i rummen? : en komparativ studie av magasinsrum och utstÀllningsrum i museimiljö

Vad lÀr vi i olika museirum? Hur ser den pedagogiska potentialen ut i museimagasin jÀmfört med i utstÀllningsrum? Hur fungerar interaktion och kommunikation mellan objekt, rum och mÀnniska i olika rum i museimiljö?Denna uppsats behandlar dessa frÄgor. Empirin utgörs av en enkÀtstudie utförd vid fem museer i Sverige samt tvÄ utstÀllningsanalyser utförda vid tvÄ av museerna, belÀgna i Stockholm. Relevant litteratur i museologi, museipedagogik, didaktik och pedagogik har behandlats. Forskningsansatsen Àr didaktisk, jag vill undersöka hur undervisning och lÀrande kan konstitueras i skilda museimiljöer.Resultatet visar att de didaktiska ansatser som finns, bÄde nÀr det gÀller undervisning och lÀrande i magasinsmiljö och i utstÀllningsmiljö, Àr intimt förknippad med det museologiska uppdrag som Àr förhÀrskande vid Sveriges museer.

LĂ€rande genom lek och upplevelse : Sett ur fyra museipedagogers perspektiv

Denna uppsats berör barnets lÀrande i skilda museala miljöer, sett ur museipedagogens perspektiv. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vad museiansvariga och museipedagoger anser deras verksamhet kan erbjuda i form av lÀrande och lek. Samt analysera kontextens och lekens betydelse för lÀrande i de olika museala miljöerna.Tidsresan/rollspelet, som fÄr stort utrymme i min uppsats, Àr uppbyggd och bestÄr av lek och upplevelse. Uppsatsens problemformulering Àr tematiskt utformad eftersom de Àr skilda företeelser och tendenser jag önskar vaska fram ur empirin, inte specifika frÄgor. I min strÀvan att uppfylla syftet har jag utgÄtt ifrÄn en kvalitativ forskningsstrategi.För genererande av empirisk data har jag genomfört intervjuer med företrÀdare för skilda museala verksamheter samt gjort observationer av skolklasser pÄ Vikingatiders upplevelseanlÀggning.Studiens resultat visar att leken har stor betydelse i de olika museala verksamheterna men den Àr inte uttalad.

Att ha en tvÄdimensionell identitet : En kvalitativ studie om invandrarungdomars upplevelser av att eventuellt leva med tvÄ olika kulturella identiteter.

AbstractHuvudfrĂ„gestĂ€llningen för uppsatsen Ă€r hur invandrarungdomar upplever och hanterar sin livssituation i de tvĂ„ kulturella vĂ€rldar de eventuellt lever i, den ursprungliga och den svenska kulturen? Undersökningen Ă€r utförd kvalitativt och baseras pĂ„ fem intervjuer. De intervjuade har haft sin primĂ€ra socialisation i hemlandet och under tidig Ă„lder flyttat till Sverige. Teoretiskt utgĂ„r uppsatsen frĂ„n Berger & Luckman, Jenkins, Ålund och Deniz vilka med sina skilda teorier förklarar varför identitetsprocessen och tillhörigheten Ă€r komplexfyllda för invandrarungdomar. Tidigare forskning har visat att invandrarungdomar upplever skilda problem i sin vardag dĂ€rför att de lever i utkanten av tvĂ„ skilda kulturer.

"Att vara den förlÀngda armen till tjÀnstemÀn och politiker" : En kvalitativ studie om rektorers arbetsbeskrivningar i relation till deras rollförstÄelse

Som rektor i kommunal verksamhet fo?rva?ntas man vara ledare, chef, utvecklare och arbetsgivare samtidigt som man a?r ansta?lld. Rektorers roll a?r ofta fo?rknippad med begrepp som komplexitet och otydlighet vilket go?r att det inte a?r enkelt att kunna axla denna typ av roll. Dessutom har tidigare forskning visat att det a?r vanligt att arbetet skiljer sig mellan organisationens formella dokument, sa? som arbetsbeskrivningar och organisationsschema, och det faktiskt utfo?rda arbetet.

En marknadsundersökning av seniorbostadsmarknaden i Sverige : En intervjustudie

Befolkningen i Sverige o?kar stadigt och fra?mst bland de a?ldre a?ldersgrupperna. Prognoser visar att 25 % av befolkningen kommer att utgo?ras av pensiona?rer a?r 2040. Den o?kade andelen a?ldre sta?ller ho?gre krav pa? fo?retagen pa? bostadsmarknaden da? behovet av tillga?nglighetsanpassade bosta?der o?kar.

Kreativitet i lÀroplaner, Àmnen och kurser för gymnasieskolan : En kvantiativ studie av begreppet kreativitet

Befolkningen i Sverige o?kar stadigt och fra?mst bland de a?ldre a?ldersgrupperna. Prognoser visar att 25 % av befolkningen kommer att utgo?ras av pensiona?rer a?r 2040. Den o?kade andelen a?ldre sta?ller ho?gre krav pa? fo?retagen pa? bostadsmarknaden da? behovet av tillga?nglighetsanpassade bosta?der o?kar.

Digitala Medier : Ett komplement eller resurs i sprÄkundervisning i spanska?

Syftet med studien Àr att bilda kunskap om gymnasieelevers skilda sÀtt att uppfatta tidigare sex-och samlevnadsundervisning och vad som enligt eleverna Àr meningsfullt med sex- och samlevnadsundervisningen i Ärskurs 7-9. Kvalitativa intervjuer har genomförts med nio elever i Ärskurs ett pÄ gymnasiet. Studien Àmnar anvÀnda en fenomenografisk forskningsansats.I resultatet framgÄr fem skilda uppfattningar om sex- och samlevnadsundervisningen. Eleverna uppfattar undervisningen som kommunicerande, trygg och bekvÀm, förberedande och förebyggande, informativ, samt att skolan har en stor roll i sex- och samlevnadsundervisningen. Det identifieras i resultatet Àven fyra skilda uppfattningar om meningsfullt innehÄll för sex- och samlevnadsundervisningen.

Inskolning pÄ tvÄ olika sÀtt FörÀldraaktiv inskolning och individuell inskolning : pedagogers och vÄrdnadshavares upplevelser

Examensarbetet handlar om inskolningsprocessen i förskolan. DÀr en jÀmförelse gjorts mellan tvÄ skilda inskolningsmetoder. FörÀldraaktiv inskolning och individuell inskolning. FörÀldraaktiv inskolning innebÀr att förÀldern Àr aktivt delaktig tillsammans med sitt barn under tre till fem dagar som inskolningen pÄgÄr. Individuell inskolning pÄgÄr under tvÄ veckor och innebÀr att förÀldern Àr passiv under inskolningens  av sitt barn. Vad har förÀldrar och personal för upplevelser av dessa tvÄ skilda metoder?.

Barn som behöver mer : En kvalitativ studie av förskollÀrares arbete med barn i behov av sÀrskilt stöd

I vÄr studie har vi anvÀnt oss av en kvalitativ ansats för att ta reda pÄ hur förskollÀrare definierar barn i behov av sÀrskilt stöd, samt hur insatserna kring dessa barn ser ut. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor har vi genomfört en intervju samt delat ut enkÀter pÄ fyra skilda förskolor. I resultatet har det framkommit att begreppet barn i behov av sÀrskilt stöd Àr svÄrdefinierat och att det gÄr att studera utifrÄn tvÄ skilda perspektiv. De olika synsÀtten har betydelse för hur man definierar ett barn i behov av sÀrskilt stöd, eftersom man antingen ser barnet eller miljön som bÀrare av problemet. Dessutom pÄverkas arbetet med barn i behov av sÀrskilt stöd av vilket perspektiv man vÀljer att angripa svÄrigheterna utifrÄn.

Pedagogers uppfattningar av barn i behov av sÀrskilt stöd och Marte Meo handledning

Studiens syfte var att undersöka pedagogers skilda uppfattningar av barn i behov av sÀrskilt stöd och deltagandet i Marte Meo handledning. Studien Àr en kvalitativ studie med en fenomenografisk ansats som bygger pÄ intervjuer med ett antal pedagoger i förskola och skola. De frÄgestÀllningar som lÄg till grund för studien var: Vilka skilda uppfattningar av barn i behov av sÀrskilt stöd förekommer hos pedagoger efter deltagande i Marte Meo handledning? PÄ vilka skilda sÀtt uppfattar nÀmnda pedagoger den erhÄllna handledningen i Marte Meo? Resultatet visar pÄ kvalitativt skilda uppfattningar av studerade fenomen och företeelser. Det framgÄr att pedagogerna har erfarenheter av barn i behov av sÀrskilt stöd och Marte Meo handledning.

1 NĂ€sta sida ->